Του Γιώργου Κύρτσου από την citypress.gr
Οι περισσότεροι αναλυτές θεωρούν ότι ο κ. Παπανδρέου προετοιμάζει με τον κυβερνητικό ανασχηματισμό την αναγκαία στροφή προς την οικονομική ανάπτυξη. Υποτίθεται ότι η κυβέρνηση κατάφερε να σώσει το ελληνικό Δημόσιο από τη χρεοκοπία και τώρα προετοιμάζει μια νέα περίοδο ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία και την κοινωνία.
Δύσκολα τα πράγματα
Δυστυχώς, η κατάσταση είναι πολύ πιο δύσκολη απ’ ό,τι την περιγράφουν οι περισσότεροι αναλυτές των ΜΜΕ και τα κυβερνητικά στελέχη. Η ΝΔ παρέδωσε δημόσιο χρέος της τάξης του 115% του ΑΕΠ και χρωστάμε ήδη ένα ποσό που αναλογεί σε 130% του ΑΕΠ, ενώ, σύμφωνα με το πρόγραμμα «σωτηρίας» της ελληνικής οικονομίας, το δημόσιο χρέος θα φτάσει στα τέλη του 2012 στο 150% του ΑΕΠ.
Χρωστάμε πολλά περισσότερα απ’ ό,τι τον Οκτώβριο του 2009 και θα χρειαστούν τουλάχιστον τρία χρόνια σκληρής προσπάθειας για να δούμε εάν θα είμαστε στη συνέχεια σε θέση να διαχειριστούμε το τεράστιο δημόσιο χρέος, που αναμένεται να ξεπεράσει και το φράγμα των 400 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Προς το παρόν οι φιλοδοξίες μας περιορίζονται στην εξασφάλιση της 3ης και της 4ης δόσης του δανείου των 110 δισ. ευρώ. Η συνέχιση της ομαλής δανειοδότησης του ελληνικού Δημοσίου προϋποθέτει τη γρήγορη και επιτυχημένη εφαρμογή σημαντικών διαρθρωτικών αλλαγών, για τις οποίες δεν δείχνουν να είναι προετοιμασμένοι η κυβέρνηση και ο μηχανισμός του ΠΑΣΟΚ και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις που ελέγχονται από αυτό.
Η αποτελεσματικότητα του νέου κυβερνητικού σχήματος θα κριθεί σε διάστημα 3-6 μηνών με βάση τις αυστηρές προδιαγραφές που θέτει το μνημόνιο.
Αδύνατα σημεία
Τα αδύνατα σημεία του νέου κυβερνητικού σχήματος συνοψίζονται, κατά την άποψή μας, ως εξής:
Πρώτον, ενισχύεται ο ρόλος του υπουργού Οικονομικών κ. Παπακωνσταντίνου, ο οποίος έχει δεσμεύσει τη χώρα σε μία πολιτική που μοιάζει αδιέξοδη και αποτυγχάνει στο βασικό πολιτικό του στόχο για ουσιαστική αύξηση των δημοσίων εσόδων με όσο το δυνατόν λιγότερες παρενέργειες για την πραγματική οικονομία. Ο κ. Παπακωνσταντίνου αναδεικνύεται «τσάρος» της οικονομίας και του μνημονίου μέσα από τον κυβερνητικό ανασχηματισμό, και είναι λογικό να προβλέψουμε ότι θα συνεχίσει να κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση. Όσο για το διορισμό ακόμη ενός πρώην συνδικαλιστικού στελέχους του ΠΑΣΟΚ, που υποτίθεται ότι θα βάλει σε τάξη το φορολογικό σύστημα, δεν εξασφαλίζει τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του οικονομικού επιτελείου.
Δεύτερον, η κυβέρνηση απειλείται από την προγραμματισμένη, από τον ίδιο τον κ. Παπανδρέου, σύγχυση αρμοδιοτήτων. Υπουργός Ανάπτυξης τοποθετήθηκε ο κ. Χρυσοχοΐδης, αλλά την αρμοδιότητα για τις μεγάλες επενδύσεις θα έχει ο υπουργός Επικρατείας κ. Παμπούκης, για να ελέγχουν -το Μαξίμου και το πρωθυπουργικό περιβάλλον-, με την καλή ή την κακή έννοια, τις μεγάλες συμφωνίες. Έχει προετοιμαστεί επίσης το έδαφος για σύγχυση αρμοδιοτήτων σε ζητήματα ενεργειακής πολιτικής και εμπορικής ναυτιλίας. Η προγραμματισμένη σύγχυση αρμοδιοτήτων βολεύει αυτούς που θέλουν να ελέγξουν το παιχνίδι στο παρασκήνιο, θα σταθεί, όμως, εμπόδιο στην αναπτυξιακή προσπάθεια της νέας κυβέρνησης.
Τρίτον, χάνεται πολύτιμος χρόνος, όταν όλοι γνωρίζουμε πως οι επόμενοι 6 μήνες θα είναι ιδιαίτερα κρίσιμοι για την ελληνική οικονομία και τις σχέσεις του ελληνικού Δημοσίου με τους πιστωτές μας. Ο πρώην υπουργός Εργασίας κ. Λοβέρδος, ο οποίος ξεκίνησε μια σύνθετη ασφαλιστική μεταρρύθμιση, πηγαίνει στο υπουργείο Υγείας, αφήνοντας την προσπάθεια στη μέση. Η αυστηροποίηση του ασφαλιστικού συστήματος κρίνεται ανεπαρκής από την τρόικα και προετοιμάζονται οι αναλογιστικές μελέτες και ο έλεγχος των οικονομικών των επικουρικών ταμείων. Θεωρείται βέβαιο ότι θα χρειαστούν πρόσθετα σκληρά μέτρα για το δραστικό περιορισμό του κόστους του ασφαλιστικού συστήματος. Θα ήταν καλύτερο να ολοκλήρωνε ο κ. Λοβέρδος την προσπάθεια προτού αλλάξει τομέα πολιτικής ευθύνης.
Στη μέση άφησε και η κ. Κατσέλη την επεξεργασία μιας ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής. Μπορεί ο κ. Χρυσοχοΐδης, που την αντικατέστησε, να θεωρείται πιο ευέλικτος με τα μεγάλα συμφέροντα, δεν υπάρχει, όμως, αμφιβολία ότι στερείται των οικονομικών γνώσεων και της συνολικής αναπτυξιακής άποψης της κ. Κατσέλη. Έχουν περάσει 2 χρόνια με τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να οργανώνουν την αναπτυξιακή επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας χωρίς να επιτυγχάνουν θετικό αποτέλεσμα. Το πιθανότερο είναι ότι ο κυβερνητικός ανασχηματισμός θα προκαλέσει νέα καθυστέρηση στην επεξεργασία και στην εφαρμογή της όποιας αναπτυξιακής πολιτικής.
Αθηναϊκή ζούγκλα
Η παρουσία του κ. Παπουτσή στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη δεν εγγυάται τη συνέχιση της δυναμικής πολιτικής που εφάρμοσε, ως ένα βαθμό, ο κ. Χρυσοχοΐδης. Ο κ. Παπουτσής κινείται συνήθως μεταξύ παραδοσιακού πασοκικού λαϊκισμού και εσωκομματικών ισορροπιών. Χωρίς την αποτελεσματική παρέμβαση των υπηρεσιών του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη αποκλείεται να ελεγχθεί η κατάσταση στο κέντρο της πρωτεύουσας, να προωθηθεί με επιτυχία η εφαρμογή του «Καλλικράτη» και να αναδειχθεί ξανά η Αθήνα ως αξιόπιστος τουριστικός προορισμός. Η διαφαινόμενη αστοχία σε αυτά τα ζητήματα θα έχει τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό κόστος.
Το νέο κυβερνητικό σχήμα θα κριθεί, με βάση τους εξαιρετικά αυστηρούς κανόνες του μνημονίου, στη διάρκεια του επόμενου εξαμήνου. Η νέα ομάδα εμφανίζει σημάδια πολιτικής κόπωσης από τα αποδυτήρια...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου