Είναι άντρας 25-44 ετών, εργάζεται και ζει στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη, έχει προφίλ στο Facebook, επισκέπτεται ιστολόγια και κάνει αγορές μέσω Ίντερνετ. Αυτό είναι το προφίλ του μέσου Έλληνα χρήστη των ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης (social media), όπως αποτυπώνεται στην πανελλαδική έρευνα που διενήργησε η εταιρεία MRB για λογαριασμό του Ινστιτούτου Επικοινωνίας.
Παρά την ακόμη «χαλαρή» σχέση που έχουν οι περισσότεροι Έλληνες με τα νέα εργαλεία επικοινωνίας του Ίντερνετ, η έρευνα καταδεικνύει ότι τα τελευταία δύο χρόνια η διείσδυση της χρήσης των social media έχει αυξηθεί σημαντικά στη χώρα μας. Αυτό δείχνει ότι οι χρήστες του Διαδικτύου μετατρέπονται σταδιακά από απλοί δέκτες σε παραγωγοί και σχολιαστές περιεχομένου.
Περίπου επτά στους 10 (68%) ξέρουν τι είναι τα social media – απαντούν σωστά ότι πρόκειται για εφαρμογές στο Ίντερνετ που εστιάζουν στην ανάπτυξη της συνεργασίας, των ανταλλαγών και της διαδραστικότητας.
Τρεις στους 10 (29%) δεν είναι εξοικειωμένοι με τον όρο, νομίζοντας ότι στα social media συγκαταλέγονται όλα τα Μ.Μ.Ε., ακόμη και οι εφημερίδες.
Δημοφιλή τα ενημερωτικά blogs
Το 86% των χρηστών Ίντερνετ επισκέπτεται ιστολόγια τουλάχιστον μία φορά το μήνα (το 2008 το ποσοστό ήταν μόλις 57%), ενώ τέσσερις στους 10 μπαίνουν καθημερινά σε blog.
Τη «μερίδα του λέοντος» καταλαμβάνουν τα ιστολόγια ενημερωτικού περιεχομένου (70%) και τα blog που ασχολούνται με θέματα της καθημερινότητας 57%.
Κάνει «θραύση» το Facebook
Θεαματική είναι η διείσδυση των ιστοτόπων κοινωνικής δικτύωσης στην καθημερινότητα των Ελλήνων, με το Facebook να βρίσκεται μακράν στην κορυφή.
Το 78% επισκέπτεται τουλάχιστον μία φορά το μήνα σελίδες που διατηρούν φίλοι του σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο, ενώ το 2008 η «συνήθεια» αυτή αφορούσε μόνο τους μισούς. Μάλιστα το 36% μπαίνει σε προφίλ φίλων του καθημερινά.
Το 72% διατηρεί δικό του προφίλ στο Facebook και το 85% μπαίνει κάθε μέρα και το παρακολουθεί ή το ανανεώνει.
Διαφορετική είναι η εικόνα σε ό,τι αφορά τα ιστολόγια, τα οποία απαιτούν από τους χρήστες τους πολύ περισσότερο χρόνο σε σχέση με το Facebook. Το 69% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν έχει ούτε είχε ποτέ δικό του blog, ενώ το 17% αναφέρει ότι κάποτε είχε δημιουργήσει, αλλά στη συνέχεια το παράτησε.
Κανάλι στο YouTube διαθέτει το 36% των χρηστών, λογαριασμό στο Twitter το 18% και προφίλ στο MySpace το 15%. Επίσης, το 76% μοιράζεται αρχεία καθημερινά – κυρίως τραγούδια (42%) και φωτογραφίες (52%).
Νέοι, άντρες και εργαζόμενοι
Τα social media είναι ακόμη ανδροκρατούμενος χώρος. Το 57,6% των χρηστών τους είναι άντρες και το 42,4% γυναίκες. Επίσης, τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν τόπο στον οποίο «συχνάζει» η νεολαία, καθώς η πλειονότητα των χρηστών τους (49,7%) ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-44. Ακολουθούν η ομάδα 15-24 ετών (36,4%) και η ομάδα 45 ετών και άνω (13,6%).
Τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα κυριαρχούν στη χρήση των διαδικτυακών εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης. Οι περισσότεροι χρήστες τους (52,9%) κατοικούν στην Αθήνα. Ακολουθούν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης (17,3%) και όσοι κατοικούν σε πόλεις της περιφέρειας, που συγκεντρωτικά αποτελούν το 29,8% επί του συνόλου των χρηστών.
Τέλος, οι περισσότεροι χρήστες (55,7%) είναι εργαζόμενοι. Ακολουθούν οι φοιτητές και οι μαθητές (27,4%) και όσοι δεν εργάζονται (16,3%).
Εργαλεία επικοινωνίας και αγοράς
Το 43% θεωρεί ότι τα social media εξυπηρετούν κυρίως ενημερωτικούς σκοπούς, δηλώνοντας ότι τα επισκέπτεται για να πληροφορηθεί και να ενημερωθεί για τα τεκταινόμενα.
Ωστόσο, οι Έλληνες χρήστες του Ίντερνετ έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τα social media όχι μόνο ως πολίτες, αλλά και ως καταναλωτές. Το 38% λαμβάνει σοβαρά υπόψη ό,τι γράφεται σε αυτά τα sites για να πραγματοποιήσει τις αγορές του.
Επίσης, περισσότεροι από τους μισούς χρήστες (52%) έχουν πραγματοποιήσει μέσω Ίντερνετ αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών τους τελευταίους τρεις μήνες. Το 32% έχει χρησιμοποιήσει τον Παγκόσμιο Ιστό για να ενημερωθεί για προϊόντα, τα οποία τελικά αγόρασε εκτός Διαδικτύου.
Το 20% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί τα social media για να επικοινωνήσει με άλλους ανθρώπους.
Ανησυχία για την ιδιωτικότητα
Αυξημένη είναι η ανησυχία των χρηστών του Ίντερνετ για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων. Το 76% θεωρεί ότι με την αύξηση της χρήσης των social media έχουν ταυτόχρονα αυξηθεί τα κρούσματα έκθεσης προσωπικών δεδομένων, ενώ το 60% κάνει λόγο για φαινόμενα «Μεγάλου Αδερφού».
Επίσης, το 66% των χρηστών θεωρεί ότι η ανωνυμία ή η δυνατότητα παραποίησης της ταυτότητας στα social media (ψευδώνυμα ή ψεύτικα στοιχεία) αποτελεί σοβαρό λόγο μη ύπαρξης εμπιστοσύνης.
Η έρευνα διενεργήθηκε μεταξύ 4 και 12 Οκτωβρίου 2010, σε δείγμα 1022 χρηστών του Ίντερνετ, ηλικίας από 15 ετών και πάνω. Παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας «Ποιος φοβάται τα social media;», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Επικοινωνίας.
Επιμέλεια: Γιάννης Ανδριτσόπουλος
πηγή-tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου