Τρίτη 21 Σεπτεμβρίου 2010

Το πολιτικό σύστημα «χαϊδεύει» τα κυκλώματα

Του Γιώργου Κύρτσου από την citypress.gr

Ο τρόπος που διαχειρίζεται η κυβέρνηση Παπανδρέου το θέμα της απελευθέρωσης της αγοράς βυτιοφόρων και φορτηγών δημόσιας χρήσης αναδεικνύει τον προβληματικό χαρακτήρα του πολιτικού μας συστήματος.
 
Ό,τι θέλουν οι συντεχνίες

Βασικός κανόνας διαχείρισης της οικονομίας από την πολιτική τάξη είναι «ό,τι θέλουν οι συντεχνίες». Είτε μιλάμε για εργαζόμενους στον ΟΛΠ, σε ισχυρές ΔΕΚΟ, στο υπουργείο Οικονομικών είτε για ιδιοκτήτες βυτιοφόρων και φορτηγών δημόσιας χρήσης, όλοι βολεύονται -με πρωτοβουλία των πολιτικών- σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος.

Οι πολιτικοί που βρίσκονται στην εξουσία υποκλίνονται στις συντεχνίες για να αποφύγουν έντονες αντιδράσεις και να διευκολυνθούν στην τρέχουσα διαχείριση. Παράλληλα, φροντίζουν να βολεύονται από εκλογική ή και οικονομική άποψη, μοιράζοντας προνόμια σε επαγγελματικές και κοινωνικές ομάδες.

Οι κυβερνήσεις εξυπηρετούν τις συντεχνίες με κάθε τρόπο, ενώ τα κόμματα της αντιπολίτευσης στηρίζουν σε αρκετές περιπτώσεις τα πιο εξωφρενικά αιτήματα, σε μια προσπάθεια να διευρύνουν τη δική τους εκλογική πελατεία.

Τα έχουμε δει όλα σε αυτήν τη χώρα. «Χρυσά» προγράμματα εθελουσίας εξόδου σε ΟΤΕ και ΔΕΗ, που έριξαν έξω τον κρατικό προϋπολογισμό και τα ασφαλιστικά ταμεία. Ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής με έναν τρόπο που κόστισε στο Δημόσιο και στο φορολογούμενο πολίτη περισσότερα από όσα θα κόστιζε η συνέχιση της λειτουργίας της προβληματικής κρατικής εταιρείας. Δόθηκαν «τρελές» εισοδηματικές αυξήσεις και αναδρομικά στους δικαστικούς λειτουργούς, παρά την προφανή οικονομική αδυναμία του Δημοσίου και τη σκανδαλώδη καθυστέρηση που χαρακτηρίζει τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος.

Αλλαγή πορείας

Τώρα η κυβέρνηση επιχειρεί μια πρώτη αλλαγή πορείας σε εξαιρετικά σύνθετες συνθήκες. Επιχειρεί να περιορίσει τα προνόμια των ιδιοκτητών βυτιοφόρων και φορτηγών δημόσιας χρήσης για να ικανοποιήσει τους επιτηρητές της τρόικας και να μειώσει το κόστος των χερσαίων μεταφορών.

Οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες χειρίζονται το ζήτημα χωρίς να πιστεύουν στην αποστολή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κ. Ρέππας πρόσφερε μια τόσο γενναιόδωρη συμφωνία στους ιδιοκτήτες βυτιοφόρων και φορτηγών δημόσιας χρήσης, που προκάλεσε την άμεση αντίδραση των εκπροσώπων των δανειστών μας. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρόθεση του υπουργού δεν ήταν να ανοίξει το συγκεκριμένο επάγγελμα και την αγορά που συνδέεται με αυτό, αλλά να κερδίσει χρόνο για να διατηρήσει ένα καθεστώς που κρίνεται επιεικώς απαράδεκτο.

Η κυβέρνηση επανήλθε με μία πρόταση που εμποδίζει το άνοιγμα του επαγγέλματος για μία τριετία και προσφέρει ένα σωρό κίνητρα στους ιδιοκτήτες βυτιοφόρων και φορτηγών δημόσιας χρήσης, με τεράστιο κόστος για τους φορολογούμενους πολίτες και το ασφαλιστικό σύστημα. Η συντεχνία αντί να εκτιμήσει τις απαράδεκτες υποχωρήσεις της κυβέρνησης αποθρασύνθηκε και ζητάει ολοένα περισσότερα, ασκώντας πίεση μέσω του οικονομικού «στραγγαλισμού» της πρωτεύουσας και άλλων μεγάλων αστικών κέντρων. Η ΝΔ και ο ΛΑΟΣ προσυπέγραψαν σε γενικές γραμμές τις κυβερνητικές επιλογές, προβάλλοντας παράλληλα τα «δίκαια» της συντεχνίας, ενώ τα κόμματα της Αριστεράς απέρριψαν και σε αυτό το ζήτημα την κυβερνητική πολιτική.

Με τους εκπροσώπους της συντεχνίας να έχουν αποθρασυνθεί, την κυβέρνηση να κάνει παροχές σε έναν κλάδο με προκλητικά αντικοινωνική συμπεριφορά, τα κόμματα της αντιπολίτευσης να περιορίζονται σε ελιγμούς τακτικής και το τεράστιο και δαπανηρό κράτος να αποδεικνύει καθημερινά την ανυπαρξία του, όλα δείχνουν ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν σοβαρές διαρθρωτικές αλλαγές που θα επιταχύνουν την έξοδό μας από την οικονομική και κοινωνική κρίση.

Μισές δουλειές

Με το πέρασμα του χρόνου ενισχύεται η εντύπωση ότι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα κάνει μισές δουλειές και σε ό,τι αφορά τις διαρθρωτικές αλλαγές. Η αδυναμία της να βάλει σε τάξη τους ιδιοκτήτες βυτιοφόρων και φορτηγών δημόσιας χρήσης -οι περισσότεροι από τους οποίους κινούνται στο χώρο της Κεντροδεξιάς και της Δεξιάς- μας προετοιμάζει για απαράδεκτους συμβιβασμούς μεταξύ της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ και του κομματικού, συνδικαλιστικού συστήματος του ΠΑΣΟΚ που ελέγχει τον ΟΣΕ, τις αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας και ισχυρές ΔΕΚΟ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου