Πέμπτη 18 Μαρτίου 2010

Σε κλοιό διοδίων η Εγνατία

Του Φώτη Κουτσαμπάρη από την Μακεδονία


Σε κλοιό διοδίων θα βρεθούν το επόμενο διάστημα οι οδηγοί που θα ταξιδεύουν μέσω των αυτοκινητόδρομων στη Βόρεια Ελλάδα, καταβάλλοντας σημαντικά ποσά για τη χρήση των δρόμων. Με την παράδοση του τμήματος των Τεμπών, θα τεθούν αυτόματα σε λειτουργία επιπλέον τρεις σταθμοί διοδίων, ενώ τους επόμενους μήνες θα πληρώνουν διόδια και όσοι χρησιμοποιούν την Εγνατία οδό, η διέλευση της οποίας σήμερα είναι δωρεάν. Ο πρώτος σταθμός διοδίων στην Εγνατία οδό θα λειτουργήσει εντός του επόμενου τριμήνου στον Πολύμυλο Κοζάνης, όπου υπάρχουν έτοιμες οι εγκαταστάσεις. Το κόστος...
υπολογίζεται περίπου στα 2 ευρώ και πιθανόν θα είναι ο ακριβότερος σε σχέση με τους υπόλοιπους 12 σταθμούς που πρόκειται να δημιουργηθούν μέσα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα. Μέσα στο καλοκαίρι προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία και ο σταθμός διοδίων της Παμβώτιδας, που είναι έτοιμες οι κτιριακές του εγκαταστάσεις και βρίσκεται μεταξύ των κόμβων Παμβώτιδας και Αράχθου στο τμήμα Ιωαννίνων - Μετσόβου. Αμέσως μετά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό της “Εγνατίας οδού ΑΕ”, θα ξεκινήσει και η λειτουργία ακόμη δύο σταθμών διοδίων στη Θράκη. Ο ένας στο νομό Ξάνθης και ο δεύτερος στον Έβρο, κοντά στην Αλεξανδρούπολη
Μέσα στο 2011 θα έχουν ολοκληρωθεί οι υπόλοιποι εννέα σταθμοί διοδίων κατά μήκος της οδού. Στο δίκτυο της Εγνατίας οδού θα ενταχθεί και ο σταθμός Μαλγάρων, που λειτουργεί από το Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας με κόστος διέλευσης 2 ευρώ για τα Ι.Χ.

Οι τιμές

Η τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί για τους νέους σταθμούς διοδίων δεν έχει ακόμη αποφασιστεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ωστόσο, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, τα διόδια θα είναι πολύ χαμηλότερα σε σχέση με αυτά που καταβάλλουν οι οδηγοί στο υπόλοιπο εθνικό δίκτυο και θα εξυπηρετούν ως επί το πλείστον τη συντήρηση του δρόμου, που κοστίζει περίπου 80 εκατ. ευρώ το έτος. Αρχικά όμως τα διόδια θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή των δανείων ύψους 1,1 δισ. ευρώ που συνάφθηκαν το 2008 με εμπορικές τράπεζες για τις ανάγκες πληρωμής των έργων. Η μελλοντική είσπραξη των διοδίων, άλλωστε, μπήκε ως εγγύηση γι’ αυτά τα δάνεια.

Τα σημεία των διοδίων

Εκτός από τους σταθμούς του Πολυμύλου, της Παμβώτιδας και των Μαλγάρων, που είναι έτοιμοι, κατά μήκος της Εγνατίας Οδού, από την Ηγουμενίτσα μέχρι τους Κήπους του Έβρου, θα κατασκευαστούν άλλοι δέκα σταθμοί στις παρακάτω θέσεις:

- Σελλών, μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Νεοχωρίου και Σελλών, στο τμήμα Ηγουμενίτσας - Ιωαννίνων.

- Μετσόβου, μεταξύ των κόμβων Μετσόβου και Παναγίας, στο τμήμα από Μέτσοβο προς Γρεβενά.

- Γρεβενών, μεταξύ των κόμβων Παναγίας και Βενέτικου, στο τμήμα Μετσόβου - Γρεβενών, αλλά πριν από τα Γρεβενά.

- Κουλούρας, μεταξύ των κόμβων Κουλούρας και Νησελίου, στο τμήμα Βέροιας - Κλειδίου

- Νυμφόπετρας, μεταξύ των κόμβων Λαγκαδά και Προφήτη, στο ύψος της λίμνης Κορώνειας, στο τμήμα από Λαγκαδά έως Ασπροβάλτα.

- Παγγαίου, μεταξύ των κόμβων Ορφανίου και Μουσθένης, στο τμήμα Ασπροβάλτας - Αγίου Ανδρέα,

- Νέστου, μεταξύ των κόμβων Χρυσούπολης και Βανιανού, στο τμήμα από Καβάλα έως Ξάνθη, στο ύψος του ποταμού Νέστου,

- Ξάνθης, μεταξύ των κόμβων Βαφαίικων και Ιάσμου, στο τμήμα Ξάνθης - Κομοτηνής αλλά μετά την Ξάνθη.

- Κομοτηνής, στο τμήμα Κομοτηνής - Αλεξανδρούπολης, περίπου στο ύψος του κόμβου που οδηγεί στη Βιομηχανική Περιοχή της Κομοτηνής.

- Αλεξανδρούπολης, μετά την πρωτεύουσα του Έβρου, μεταξύ των κόμβων ΒΙΠΕ Αλεξανδρούπολης και Αρδανίου.

Η προετοιμασία για τη λειτουργία των διοδίων θα ξεκινήσει από την ερχόμενη Δευτέρα, που θα εγκατασταθεί στα γραφεία της Εγνατίας Οδού Α.Ε. στη Θέρμη Θεσσαλονίκης η νέα διοίκηση της εταιρείας με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Αναστάσιο Μουρατίδη. Ο κ. Μουρατίδης παρουσιάστηκε προχθές στην επιτροπή ακροάσεων της βουλής, η οποία ενέκρινε κατά πλειοψηφία τον διορισμό του και ανακοίνωσε την έναρξη του πρώτου σταθμού διοδίων στον Πολύμυλο εντός του τριμήνου.

Δυσβάσταχτες μετακινήσεις

Με τη λειτουργία όλων των σταθμών διοδίων, το κόστος μετακίνησης για τους οδηγούς θα είναι δυσβάσταχτο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι μέχρι σήμερα στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Κοζάνη οι οδηγοί πληρώνουν μόνο στα διόδια των Μαλγάρων και το κόστος μετακίνησης είναι 2 ευρώ. Στο επόμενο τρίμηνο, που θα μπει σε λειτουργία και ο σταθμός Πολυμύλου, ο οδηγός θα καταβάλλει 4 ευρώ, ενώ από τον ερχόμενο χρόνο θα πληρώνει και στα διόδια Κουλούρας. Αντίστοιχα, στη διαδρομή Θεσσαλονίκης - Καβάλας, όπου σήμερα δεν υπάρχουν διόδια, οι οδηγοί θα πληρώνουν για τη διέλευση τους από τους σταθμούς Νυμφόπετρας και Παγγαίου. Στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολη θα λειτουργούν πέντε σταθμοί διοδίων, ενώ στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Ηγουμενίτσα θα λειτουργούν επτά σταθμοί διοδίων.


    * Ο χρόνος έναρξης λειτουργίας των σταθμών στην Εγνατία οδό
    * Ο πρώτος σταθμός διοδίων στην Εγνατία οδό θα λειτουργήσει εντός του επόμενου τριμήνου στον Πολύμυλο Κοζάνης, όπου υπάρχουν έτοιμες οι εγκαταστάσεις. Το κόστος υπολογίζεται περίπου στα 2 ευρώ και πιθανόν θα είναι ο ακριβότερος
    * Μέσα στο καλοκαίρι προγραμματίζεται να τεθεί σε λειτουργία και ο σταθμός διοδίων της Παμβώτιδας
    * Αμέσως μετά θα ξεκινήσει και η λειτουργία ακόμη δύο σταθμών διοδίων στη Θράκη.
    * Εντός του 2011 θα έχουν ολοκληρωθεί οι υπόλοιποι εννέα σταθμοί διοδίων κατά μήκος της οδού





ΠΑΘΕ: Τρεις επιπλέον σταθμοί τίθενται σε λειτουργία

Εκτός από τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας, ακριβότερες θα είναι το επόμενο διάστημα οι μετακινήσεις και στον άξονα της ΠΑΘΕ, καθώς θα τεθούν σε λειτουργία επιπλέον τρεις σταθμοί διοδίων.
Πρόκειται για τους σταθμούς Αιγινίου, Πυργετού και Μακρυχωρίου, που παραμένουν κλειστοί από την ημέρα του αποκλεισμού των Τεμπών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πιθανόν την περίοδο του Πάσχα να δοθεί σε κυκλοφορία το τμήμα των Τεμπών και πλέον οι οδηγοί θα πληρώνουν για τη διέλευσή τους από τα παραπάνω σημεία. Σε κάθε σταθμό διοδίων, το κόστος για τα Ι.Χ. κυμαίνεται από 1,60 μέχρι 1,70 ευρώ, δηλαδή μετά το Πάσχα οι οδηγοί θα καταβάλλουν επιπλέον 5 ευρώ.
Ήδη, στα διόδια του τμήματος Κλειδί - Μαλλιακός έχει αυξηθεί το κόστος διέλευσης για τα επιβατικά αυτοκίνητα από την προηγούμενη Δευτέρα. Στο σταθμό Λεπτοκαρυάς το κόστος είναι 1,70 ευρώ, στο σταθμό Μοσχοχωρίου 1,60 ευρώ και στο σταθμό Πελασγίας 1,70 ευρώ.
Με την επαναλειτουργία των τριών σταθμών, οι οδηγοί που κινούνται από τη Θεσσαλονίκη προς τη Λάρισα και αντίστροφα θα περνούν από τέσσερις σταθμούς, καταβάλλοντας περίπου 7 ευρώ. Ο πρώτος σταθμός στην κάθοδο είναι τα διόδια των Μαλγάρων, όπου το κόστος ανέρχεται σε 2 ευρώ, στη συνέχεια ο οδηγός πρέπει να περάσει από το σταθμό Αιγινίου και θα δώσει περίπου 1,60 ευρώ, το σταθμό Λεπτοκαρυάς όπου το κόστος είναι 1,70 ευρώ και το σταθμό Πυργετού, όπου τα διόδια θα είναι στα 1,70 ευρώ.


    * Σταθμός και... τιμή
    * 2 ευρώ στα Μάλγαρα
    * 1,60 έως 1,70 ευρώ στα διόδια Αιγινίου, Πυργετού και Μακρυχωρίου
    * 1,70 ευρώ στη Λεπτοκαρυά
    * 1,60 ευρώ στο Μοσχοχώρι
    * 1,70 ευρώ στην Πελασγία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου