Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΔΙΑΔΡΑΣΗ

  ΑΠΟΨΗ


Ένα από τα εγγενή πλεονεκτήματα του διαδικτύου έναντι των υπολοίπων μέσων αφορούσε ανέκαθεν την διαδραστική (interactive) φύση του μέσου. Εξ αρχής, οι χρήστες του ιντερνέτ  θεωρούνταν και «πομποί» και «δέκτες» μηνυμάτων, αντί να αντιμετωπίζονται κυρίως ως «δέκτες» όπως συνέβαινε, π.χ., με την τηλεόραση, ή το ραδιόφωνο . Σημαντικό ρόλο σε κάθε επικοινωνιακή διαδικασία κατέχει η αλληλεπίδραση. Ο όρος αλληλεπίδραση παραπέμπει στη δράση που ασκούν ο ένας επί του άλλου οι εμπλεκόμενοι σε μία επικοινωνιακή κατάσταση. Για να έχουμε αλληλεπίδραση θα πρέπει να συμβαίνει το εξής: η συμπεριφορά ή οι αντιλήψεις ενός υποκειμένου Α να μεταβάλλονται λόγω της παρουσίας ή των πράξεων ενός άλλου υποκειμένου Β, αλλά και η συμπεριφορά ή οι αντιλήψεις του Β να υφίστανται μεταβολές λόγω της προσμονής μιας απάντησης εκ μέρους του Α. Παρόμοια με την αλληλεπίδραση είναι και η έννοια της ανάδρασης. Η ανάδραση (feedback) παραπέμπει σε μια κυκλική διεργασία (το προερχόμενο από τον συμμετέχοντα Α ερέθισμα προκαλεί μία απάντηση εκ μέρους του Β, η οποία με τη σειρά της γίνεται ερέθισμα για τον Α . Οι περισσότεροι online δημοσιογράφοι πιστεύουν ότι το χαρακτηριστικό της αλληλεπίδρασης ή διαδραστικότητας είναι εκείνο που κάνει το online μέσον τους να ξεχωρίζει από κάθε άλλο μέσο. Νιώθουν ότι το μέσο που αντιπροσωπεύουν αναπτύσσει μια πιο αμοιβαία σχέση με το κοινό του . Αυτό δίνει την δυνατότητα στον χρήστη να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ενημέρωσή του αλλά ακόμα και στην ψυχαγωγία του. Το διαδίκτυο παρέχει δύο μεγάλες κατηγορίες δυνατοτήτων:

·    Η πρώτη κατηγορία αναφέρεται στη δυνατότητα που δίνει στους χρήστες του να αναζητούν πληροφορίες που επιθυμούν

·    Η δεύτερη αναφέρεται στη δυνατότητα που δίνει το παγκόσμιο διαδίκτυο στους χρήστες να επικοινωνούν μεταξύ τους


     Η κυρία Τζορτζίνα Χένρι, διευθύντρια του διαδικτυακού «Comment is Free» της βρετανικής εφημερίδας «Τhe Guardian» αναφέρει χαρακτηριστικά οτι «Παλιότερα από τη μία πλευρά ήταν οι δημοσιογράφοι που εμφανίζονταν ως εμπειρογνώμονες και ειδικοί και από την άλλη, οι απρόσωποι αναγνώστες που διάβαζαν όσα έγραφαν οι δημοσιογράφοι χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να σχολιάσουν ή να απαντήσουν σε αυτά. Τα τελευταία χρόνια το Ιnternet άλλαξε εντελώς αυτό το παρωχημένο πρότυπο» . Διαδραστικό περιεχόμενο είναι το περιεχόμενο που επιτρέπει την επαφή με τον χρήστη δυναμικά. Αντιδρά δηλαδή στις κινήσεις του χρήστη αντί να είναι στατικό όπως οι για παράδειγμα οι παραδοσιακές ιστοσελίδες. Χρησιμοποιείται ευρέως στο διαδίκτυο για να εμπλουτίσει στατικό πληροφοριακό περιεχόμενο και να το κάνει πιο δυναμικό, δίνοντας μια πιο ευχάριστη εμπειρία στον επισκέπτη αλλά και παρουσιάζοντας μια πιο πλήρη εικόνα του αντικειμένου που περιγράφεται. Το ποιοτικό διαδραστικό περιεχόμενο προϋποθέτει πολυμεσικούς τρόπους επαφής, αναμιγνύοντας ήχο, κίνηση, εικόνα, βίντεο και animation . Αυτό που κάνει το διαδίκτυο τόσο ελκυστικό ως μέσο επικοινωνίας, είναι το χαμηλό κόστος, η υπέρβαση του χώρου και του χρόνου και το ότι ενώνει ανθρώπους από την μια άκρη του κόσμου στην άλλη . Ο ρυθμός ανάπτυξης της χρήσης του διαδικτύου είναι ιλιγγιώδης, με αποτέλεσμα σε αρκετό μικρό χρονικό διάστημα να αυξάνεται θεαματικά ο αριθμός των χρηστών που έχουν πρόσβαση σε αυτό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου