Άρθρο του Δ. Γαλάνη για την εφημερίδα «Το Βήμα», Κυριακή 11/07/2010
Απώλειες για τις εφημερίδες στην Ελλάδα...
Σε όλη την υφήλιο οι εφημερίδες καταγράφουν σημαντικές απώλειες στις κυκλοφορίες τους και στα διαφημιστικά τους έσοδα. Πρόκειται για έναν εκρηκτικό συνδυασμό που έχει μέχρι στιγμής οδηγήσει πολλές εφημερίδες στο εξωτερικό να αναστείλουν την κυκλοφορία τους, άλλες να αναζητούν απεγνωσμένα επενδυτές, ενώ οι περισσότεροι οργανισμοί έχουν καταφύγει σε μείωση προσωπικού και δαπανών...
Στη χώρα μας οι κυκλοφορίες των εφημερίδων το 2010 είναι ιδιαίτερα απογοητευτικές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών, το 2008 οι εφημερίδες (πρωινές, απογευματινές και κυριακάτικες) είχαν πουλήσει συνολικά 158.404.233 φύλλα, ενώ το 2009 οι πωλήσεις τους έφτασαν τα 146.155.959 φύλλα, σημειώνοντας απώλειες της τάξεως του 7,7%. Το πρώτο τετράμηνο του 2010 το σύνολο των πωλήσεων των πρωινών, απογευματινών και κυριακάτικων εκδόσεων έφτασε τα 44.510.819 φύλλα, γεγονός που κάνει πολλούς να προβλέπουν ότι δεν αποκλείεται στο σύνολο του 2010 η συνολική μείωση να αγγίξει και το 15%.
...και στο εξωτερικό
Το φαινόμενο βέβαια δεν αποτελεί ελληνική αποκλειστικότητα. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού οι εφημερίδες βλέπουν τις κυκλοφορίες τους να κάνουν βουτιά τα τελευταία χρόνια, καταγράφοντας σημαντικές απώλειες. Το πρώτο τετράμηνο του 2010 η συνολική κυκλοφορία των εφημερίδων στις ΗΠΑ κατέγραψε απώλειες της τάξεως του 8,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009. Το μόνο θετικό είναι ότι η απώλεια αυτή είναι μικρότερη από εκείνη που είχε καταγραφεί το πρώτο εξάμηνο του 2009 σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2008 και η οποία είχε ανέλθει σε 10,6%. Η μόνη εφημερίδα που κατέγραψε οριακή αύξηση στις πωλήσεις της (0,5%) είναι η «Wall Street Journal».
Στη Βρετανία οι κυκλοφορίες όλων των εφημερίδων σημείωσαν επίσης κάμψη το πρώτο εξάμηνο του 2010, πάντα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2009, παρά το γεγονός ότι επρόκειτο για περίοδο εκλογών, κατά τη διάρκεια της οποίας οι κυκλοφορίες σημειώνουν αύξηση. Τις μεγαλύτερες απώλειες καταγράφει η εφημερίδα «Daily Τelegraph» (16,49%) και ακολουθούν οι «Τimes» (-12,82%), «Τhe Guardian» (-10,47%) και ο «Ιndependent» (-4,85%).
Συνάντηση Ευρωπαίων εκδοτών με τον Ζοζέ Μπαρόζο
Εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ένωσης Εκδοτών Εφημερίδων συναντήθηκαν πριν από λίγες ημέρες με τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο προκειμένου να του εκθέσουν τις ανησυχίες τους για τις προοπτικές των εφημερίδων στην ΕΕ. Το ζήτημα που απασχόλησε κυρίως τη συνάντηση είναι ο κίνδυνος κατάρρευσης του οικονομικού μοντέλου στο οποίο έχει στηριχθεί ο ευρωπαϊκός Τύπος και οι απειλές που δέχεται εξαιτίας της επικράτησης της λογικής να διατίθεται το περιεχόμενο των εφημερίδων δωρεάν μέσω Ιnternet. Οπως αναφέρθηκε στη συνάντηση, οι προτεραιότητες για τους ευρωπαίους εκδότες, για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια, είναι η ενίσχυση της διαφήμισης, η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων και η εισαγωγή νέων οικονομικών μοντέλων, όπως η παροχή υπηρεσιών επί πληρωμή στο Ιnternet.
Οι γυναίκες πιστές στον Τύπο τους
Τα περιοδικά αντιμετωπίζουν ,επίσης, την ασφυκτική πίεση από τη μείωση στις κυκλοφορίες τους και στα διαφημιστικά τους έσοδα.
Συγκεκριμένα,στην Ελλάδα τα ανδρικά περιοδικά το 2009 κατέγραψαν πτώση στις κυκλοφορίες τους σε σύγκριση με το 2008 της τάξεως του 22%,ενώ για τα περιοδικά ποικίλης ύλης η μείωση έφτασε στο 14%.Μόνο τα γυναικεία περιοδικά κατέγραψαν αύξηση στην κυκλοφορία τους της τάξεως του 6%,γεγονός που αποδεικνύει ότι οι γυναίκες αποτελούν ένα πιστό κοινό που δεν επηρεάζεται εύκολα από την κρίση.Ενδεικτικό της απογοητευτικής κατάστασης στον περιοδικό Τύπο είναι το γεγονός ότι το 2009 κυκλοφόρησαν 26 τίτλοι λιγότεροι σε σχέση με το 2008.Ειδικότερα,την περασμένη χρονιά κυκλοφόρησαν 242 τίτλοι περιοδικών που εξέδωσαν 3.916 τεύχη σε σχέση με τους 268 τίτλους του 2008 και τα 4.385 τεύχη.
Η διαφήμιση μετράει...
Στη χώρα μας τα έσοδα από τη διαφήμιση σημειώνουν συνεχή πτώση από το 2008. Η συνολική διαφημιστική δαπάνη που απορρόφησαν τα ΜΜΕ το 2009 ανήλθε σε 2,2 δισ. ευρώ, καταγράφοντας μείωση σε σχέση με το 2008 της τάξεως του 17,1%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Μedia Services, οι ραδιοφωνικοί σταθμοί κατέγραψαν τις μεγαλύτερες απώλειες στα διαφημιστικά τους έσοδα (-22,6%) και ακολουθούν τα περιοδικά (-20%), οι τηλεοπτικοί σταθμοί (-17,08%) και οι εφημερίδες (-7,7%).
Το πρώτο εξάμηνο το 2010 καταγράφεται συνολικά μείωση της τάξεως του 8,3%. Οι μεγάλοι χαμένοι συνεχίζουν να είναι οι ραδιοφωνικοί σταθμοί, με πτώση της τάξεως του-28,4%, και ακολουθούν τα περιοδικά (-11,6%) και οι τηλεοπτικοί σταθμοί (-4,7%). Το μόνο μέσο με αύξηση των διαφημιστικών του εσόδων είναι οι εφημερίδες, οι οποίες το πρώτο εξάμηνο το 2010 σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 2,7%, γεγονός που δίνει μια μικρή ανάσα στους εκδοτικούς οργανισμούς, ενώ αφήνει περιθώρια για ελπίδες εξόδου από την κρίση στο μέλλον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου