Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2010

Διχασμός στα κολέγια για τις μεταρρυθμίσεις

 




Πρόσφατα η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου ανακοίνωσε πως το υπουργείο προχωρά σύντομα (σ.σ. ήδη έστειλε το σχέδιο νόμου στο ΣτΕ) στην ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας 36/05 στην ελληνική νομοθεσία, κάτι που πρακτικά σημαίνει την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των κατόχων πτυχίων κολεγίων και την εξίσωσή τους με εκείνα των πτυχιούχων δημόσιων πανεπιστημίων.
Την ίδια ώρα πολλά λέγονται για το συγκεκριμένο ζήτημα τόσο από πανεπιστημιακούς και φοιτητές, οι οποίοι προειδοποιούν με νέο γύρο κινητοποιήσεων, όσο και από καθηγητές κολεγίων, οι οποίοι με τον τρόπο τους και τα επιχειρήματά τους επιθυμούν να εδραιώσουν το «καθεστώς» της ιδιωτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
«Κάθε Οκτώβριο, όποτε ανανεώνουμε τις σπουδές μας με το κολέγιο, οι υπεύθυνοι καθηγητές μάς λένε πως τα επαγγελματικά δικαιώματά μας θα αναγνωριστούν. Πέρασαν τέσσερα χρόνια και φέτος ακούσαμε τα ίδια και τα ίδια. Ας ελπίσουμε πως δρομολογούνται όλα όσα μας απασχολούν και μας υπόσχονται και ότι θα λήξει επιτέλους το συγκεκριμένο ζήτημα. Διαφορετικά καλύτερα να είχα πάει σε κάποιο ΙΕΚ. Και λιγότερα λεφτά θα έδινα και γρηγορότερα θα τελείωνα τις σπουδές μου. Βέβαια, όταν κάποια στιγμή συζήτησα τον προβληματισμό μου με το διευθυντή του κολεγίου, πριν από δύο χρόνια, αυτός με διαβεβαίωσε πως το θέμα έχει ουσιαστικά λυθεί», αναφέρει στη «Θ» η Κωνσταντίνα Ξανθοπούλου, σπουδάστρια του ICBS, παραρτήματος του Kingston University.
«Αν δεν μας αναγνωρίσουν και τώρα, θα κλείσουμε και εμείς τα κολέγιά μας και θα κατεβούμε στους δρόμους. Τι φοβούνται δηλαδή οι φοιτητές των δημόσιων πανεπιστημίων; Μήπως τους πάρουμε τις δουλειές; Η αξία του καθενός μας θα φανεί εκεί», σημειώνει από την πλευρά του ο Κλεάνθης Συμιρδάνης, επίσης σπουδαστής του κολεγίου ICBS. «Ολοκληρώνοντας τις σπουδές μου σε κάποιο ΙΕΚ αποφάσισα να παρακολουθήσω τα μαθήματα του κολεγίου. Αν ήξερα ότι και με την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας δεν θα είχα τη δυνατότητα να αναγνωριστώ και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, δεν θα ενεργούσα έτσι», συμπληρώνει η Δήμητρα Γεωργιάδου. Απόφοιτοι κολεγίων επισημαίνουν μάλιστα πως υπάρχουν και περιπτώσεις σπουδαστών που αποφασίζουν να δοκιμαστούν εκ νέου στις πανελλαδικές εξετάσεις, για να πετύχουν την εισαγωγή τους σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ της χώρας, καθώς, όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν, με τα «κολέγια δεν μπορούμε να πάμε μπροστά στην Ελλάδα».
Μέχρι στιγμής πάντως τίποτα δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα σχετικά με το τι προβλέπει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Το υπουργείο σύμφωνα με τα λεγόμενα της αρμόδιας υπουργού προχωρά στην ενσωμάτωση, κάτι που σημαίνει αναγνώριση των εν λόγω πτυχίων, ωστόσο μετονομάζει τα κολέγια υποβαθμίζοντάς τα σε Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και αξιολογεί τις βεβαιώσεις σπουδών που αυτά εκδίδουν στο επίπεδο τέσσερα, δηλαδή αμέσως μετά τις λυκειακές σπουδές.

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΚΟΛΕΓΙΩΝ
«Χαιρόμαστε που επιτέλους το υπουργείο κάνει πράξη αυτό που έπρεπε να συμβεί πολλά χρόνια τώρα. Βέβαια η κυρία Διαμαντοπούλου δεν μπορεί να υποβαθμίσει κανένα κολέγιο. Τα επίπεδα καθορίζονται από το κράτος στο οποίο ανήκει το πανεπιστήμιο με το οποίο συνεργάζεται το κάθε κολέγιο και όχι από τη χώρα υποδοχής, καθώς τα πτυχία εκδίδονται από τα μητρικά πανεπιστήμια», σημειώνει μεταξύ άλλων ο αναπληρωτής πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων Κωνσταντίνος Τσοτσουμάνος.
Στην πράξη όμως ο μόνος κερδισμένος φαίνεται πως είναι τα κολέγια. «Φυσικά και δεν είμαστε διατεθειμένοι, από τη στιγμή που θα μας αναγνωρίσει η ελληνική πολιτεία, να εκδίδουμε στο μέλλον βεβαιώσεις σπουδών τύπου ΙΕΚ και επιπέδου τέσσερα», δήλωσε ο γ.γ. του Συνδέσμου Γιάννης Βερβερίδης.
Το ερώτημα που προκύπτει λοιπόν είναι το εξής: «Για ποιον λόγο τα κολέγια να υποβαθμιστούν από μόνα τους με βεβαιώσεις σπουδών;». «Φυσικά και δεν θα προβούμε σε τέτοιου είδους ενέργειες», απαντούν στο σύνολό τους οι κολεγιάρχες.
Εύλογα λοιπόν διερωτάται κανείς μήπως το επίπεδο τέσσερα που προβλέπεται για τα κολέγια είναι απλώς στάχτη στα μάτια…
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν και σπουδαστές οι οποίοι, αν και «τυπικά» δικαιώνονται, στην ουσία αδιαφορούν, καθώς για αυτούς η αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων τους είναι επιπλέον ένα επίδομα κάποιων ευρώ στο χώρο εργασίας τους. Πολλοί από αυτούς ισχυρίζονται μάλιστα πως η επιλογή κάποιου κολεγίου παραρτήματος ξένου πανεπιστημίου στη χώρα μας έγινε συνειδητά και όχι επειδή απέτυχαν στις πανελλήνιες ή νόμισαν ότι μπορούν να «αγοράσουν» το πτυχίο τους.
«Από τη στιγμή που μας αναγνωρίζουν όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης, η Ελλάδα γιατί να μη μας αναγνωρίσει; Πρακτικά η αναγνώριση των τίτλων σπουδών μου είναι ελάχιστα επιπλέον χρήματα στο μισθό μου», σημειώνει η Χριστίνα Θεοφιλίδου, απόφοιτη του City College. «Σπουδάζουμε σε ένα από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου. Αν δεν μας αναγνωρίσουν, τότε και εμείς θα μείνουμε και θα εργαστούμε κάπου στο εξωτερικό. Η Ελλάδα είναι αυτή που θα χάσει. Πρέπει να μας αντιμετωπίζουν, όπως αντιμετωπίζουν τους Έλληνες που σπούδασαν στο εξωτερικό», αναφέρει ο Σταύρος Φερκάδης, δευτεροετής φοιτητής επίσης στο City College, «και ας δώσουμε ό,τι εξετάσεις θέλουν», συμπληρώνει ο Γιάννης Τσίντζηρας.
Για τους περισσότερους σπουδαστές όμως η επιλογή κάποιου κολεγίου είναι η έσχατη λύση και απότοκο της κακής σύνδεσης του λυκείου με το πανεπιστήμιο. «Το συγκεκριμένο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι κατά γενική ομολογία άδικο: Ή περνάς ή χάνεις για πάντα το τρένο της διά βίου μάθησης. Εμείς οι σπουδαστές των ιδιωτικών σχολών δεν ζητάμε το παράλογο, απλώς ζητάμε όλοι να κριθούμε στην αγορά εργασίας. Πάντα ωστόσο θα υπάρχει η υποτίμηση της κοινωνίας απέναντι σε εμάς. Αυτό δεν θα αλλάξει στην Ελλάδα αντίθετα με το εξωτερικό όπου τα πτυχία μας αναγνωρίζονται», λέει από την πλευρά του ο Στέλιος Φούντογλου, σπουδαστής στο Athens Metropolitan College.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, είτε το υπουργείο Παιδείας προχωρήσει στην αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των κολεγίων είτε όχι, ένα είναι σίγουρο: Η οποιαδήποτε μεταρρύθμιση θα ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων της μιας εκ των δύο πλευρών ή και των δύο…



Στο ΣτΕ το προεδρικό διάταγμα
Μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας και γενικότερα στα επαγγελματικά δικαιώματα θα επιφέρει το προεδρικό διάταγμα, που ήδη έχει κατατεθεί στο ΣτΕ από το υπουργείο Παιδείας και με το οποίο θα εναρμονιστεί η ελληνική νομοθεσία με την κοινοτική οδηγία 2005/36/ΕΚ σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Στις 218 σελίδες του Π.Δ., που συνυπογράφουν ο πρωθυπουργός Γ. Παπανδρέου και δεκατρείς υπουργοί και αναμένεται να συζητηθεί στο τέλος του μήνα, ορίζονται όλες εκείνες οι διαδικασίες με τις οποίες μπορούν να αναγνωριστούν στη χώρα μας επαγγελματικά δικαιώματα σε ευρωπαίους πολίτες αλλά και σε αποφοίτους ελληνικών κολεγίων που συνεργάζονται με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο Π.Δ. περιγράφεται ότι ο τόπος ή το ίδρυμα στο οποίο έχει πραγματοποιήσει τις σπουδές του ένας πολίτης της Ε.Ε. δεν έχουν καμία σημασία, εφόσον οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα στη χώρα προέλευσης των τίτλων σπουδών, όπως και ότι οι επαγγελματικές οργανώσεις της χώρας (π.χ. ΤΕΕ, Οικονομικό Επιμελητήριο, Δικηγορικός και Ιατρικός Σύλλογος) στο άμεσο μέλλον θα γίνουν ισχυρές, καθώς μετά τη λήξη της μεταβατικής περιόδου τριών ετών αναλαμβάνουν την ευθύνη στην απόδοση των επαγγελματικών δικαιωμάτων.
ΠΗΓΗ:ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, του Βαγγέλη Στολάκη, 18-1-10

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου